måndag 7 januari 2008

Dag 6: Öppna förskolan 1

Öppna förskolan, en oas för småbarnsföräldrar. En plats att få avlastning, att träffa andra vuxna och dricka hur mycket kaffe som helst för fem kronor. Kanske rent av glömma för en sekund att man själv blivit en service-inrättning.

Så varför sitter mammorna där på golvet och pratar om blöjor och sovmetoder? Demonstrativt sitter jag i soffan och läser DN:s ekonomidel. Manligt, avståndstagande och lite svårt-att-släppa-jobbet-nervöst sådär. Jag noterar också att det finns utrymme för mig att anamma en mer avslappnad klädstil...

Junior roar sig kungligt på egen hand genom att riva ner alla leksaker och böcker från alla välfyllda hyllor. Jag känner ändå ett kort litet sting av förvridet dåligt samvete inför mammorna, de vet ju inte vilken fantastisk pappa jag är. Så jag försöker läsa lite bok för Junior, som genast vänder på klacken och kryper iväg. Jaja, jag försökte i alla fall. *blädder blädder*

Hmm, kanske ska ta med pipa och tofflor nästa gång...

I morgon blir det en annan öppen förskola. Hoppas på något högre intellektuell stimulans där. Brrrr.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Junior är kanske också ute efter mer intellektuell stimulans, att dra ner leksaker från hyllor är säkert ett tecken på frustration. Här är ett schema att börja med: må babysim, ti babysalsa, on franska (konversation), to babybio (tema Fellini), fr babyrytmik. På helgen kan ni ta några museer och skansen förstås. Givetvis ska blöjdiskussionen med mammorna på öf in där nånstans också, du är väl inte en sån där frånvarande pappa?

Anonym sa...

Mitt hemmabibliotek (som har en sago-och lekhörna för barn) funkar lika bra som en öppen förskola. Dåligt med leksaker dock. Fast det finns ju skorna som alla dessa mammor tagit av sig och som vi pappor manligt allvarligt och bestämt envisas med att ha på oss.

Anonym sa...

VÅRA skor alltså, inte mammornas.